בתי המשפט

עפ 007697/09

בבית המשפט המחוזי בתל-אביב – יפו

בשבתו כבית משפט לערעורים פליליים

 

25/08/2009

תאריך:

כב' השופט ז' המר, סג"נ

בפני:

 

 



מדינת ישראל

בעניין:

המערערת

ע"י עו"ד ליהי מלצמן מפרקליטות מחוז ת"א (פלילי)

 


 

נ  ג  ד


 

זיו בן יוסף הכרי

המשיב

ע"י ב"כ עו"ד אהוד יהודה מלמה

 

 

עו"ד מלצמן מטעם המערערת

עו"ד מלמה בשם המשיב שהובא ע"י השב"ס

נוכחים:

פסק??דין

 

            לפני ערעור המדינה על קולת העונש שנגזר על המשיב בבית-משפט השלום לתעבורה בתל-אביב, בתיק פ"ל 1418/09. המשיב הורשע בפני בית-משפט קמא (כב' השופט מ' דרורי), בעבירות של נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רשיון נהיגה תקף, שימוש ברכב ללא פוליסת ביטוח בת-תוקף ושימוש ברשיון נהיגה מזוייף.  בנוסף לכך, הורשע גם בעבירה של נהיגה במהירות העולה על המהירות המירבית המותרת, על-פי דו"ח אותו ביקש המשיב לצרף.

 

            בית-משפט קמא הטיל על המשיב מאסר בפועל של 7 חודשים, הפעיל מאסר על תנאי של 7 חודשים בחופף וכן הטיל 8 חודשי מאסר על תנאי, 18 חודשי פסילה בפועל ו- 6 חודשי פסילה על תנאי.

 

            הדגש בהודעת הערעור היא על חפיפת עונשי המאסר.

 

            יאמר מיד,  כי דין הערעור להתקבל.

 

            המשיב נהג ביום 3.7.09, בהיותו נתון בשתי תקופות פסילה ועם רשיון נהיגה שתוקפו פג לפני זמן רב. אם לא די בכך, השתמש ברשיון נהיגה מזוייף. למשיב  40 הרשעות תעבורה קודמות בתקופה יחסית קצרה, משנת 2000.  הרשעתו האחרונה היתה כ- 6 חודשים בלבד קודם לאירוע נשוא הדיון בשל עבירות זהות לעבירות בהן הואשם בתיק זה.

 

            כפי שעולה מאחת מעדויות האופי בתיק, לא מדובר באירועים נקודתיים של נהיגה אלא בעיסוק קבוע ומתמשך של המשיב בנהיגה, על אף היותו פסול וללא רשיון נהיגה.

 

            לנסיבות דנן ולהתנהגותו של המשיב, יפים הדברים שנאמרו בבית המשפט העליון ברע"פ 3878/05 יעקב בנגוזי נ' מדינת ישראל (לא פורסם) (26.5.05):

 

 "העבירה אותה עבר המבקש היא חמורה ויש לבטא את חומרתה בענישה מרתיעה. נהיגה בכבישי הארץ בזמן פסילת רשיון טומנת בחובה סיכונים רבים לבטחונים של נוסעים ברכב והולכי רגל. יתר על כן, ולא פחות מכך, היא משקפת התייחסות של ביזוי החוק וצווי בית המשפט. עניינו של המבקש חמור פי כמה, נוכח העובדה שנהיגתו במצב של פסילת רשיונו נעשתה בעת שהיה תלוי נגדו מאסר על תנאי של 12 חודשים בגין עבירה קודמת של נהיגה בזמן פסילת רשיון. בנסיבות אלה, אין צורך בחיזוק נוסף למסקנה המתבקשת, כי מדובר בנאשם המזלזל זלזול עמוק בחוק, בצווי בית המשפט ובחובתו הבסיסית לקיים את הכללים שהחברה קבעה להבטחת חייהם ושלומם של בני הציבור".

 

            בית המשפט העליון חזר והביע בעקביות את דעתו, בדבר "הצורך במדיניות ענישה מרתיעה, כאשר מדובר בעבירה של נהיגה בזמן פסילת רשיון, אשר מסכנת את בטחונם של הנוסעים בכביש, וכן משקפת יחס של זלזול בצווי בית המשפט" (רע"פ 7523/06 סאמר מואסי נ' מדינת ישראל (לא פורסם) (25.9.06)).

 

            בית-משפט קמא אכן הבהיר בגזר הדין את חומרת המעשים ואת חומרת התנהגותו של המשיב ואת הצורך בתגובה מחמירה כלפי התנהגותו הבוטה של המשיב. בית המשפט הוסיף, כי נהיגה באמצעות רשיון נהיגה מזוייף מהווה גם עילה להחמרה בענישה. יחד עם זאת, נראה לי כי בסופו של דבר אין תואם מלא בין הדברים החמורים שציין בית-משפט קמא בגזר הדין לבין התוצאה הסופית, לענין הפעלת המאסר על תנאי. סעיף 58 לחוק העונשין, תשל"ז-1977 קובע, כי מי שהוטל עליו עונש מאסר והופעל נגדו עונש מאסר על תנאי, "ישא, על אף האמור בסעיף 45, את שתי תקופות המאסר בזו אחר זו, זולת אם בית המשפט שהרשיע אותו בשל העבירה הנוספת ציווה, מטעמים שירשמו, ששתי התקופות כולן או מקצתן יהיו חופפות". הפעלה במצטבר היא, איפוא, מצוות המחוקק כברירת מחדל, גם אם התביעה ביקשה וגם אם לאו:

 

"מצוות המחוקק היא, ככלל, שעונש מותנה, יופעל במצטבר לעונש מאסר, שאם לא יעשה כן, מאבד העונש המותנה ממשמעותו ועלול להתפרש כדבר מליצה, שאין בו כדי להרתיע" (ע"פ 656/85 מדינת ישראל נ' חאמד מחמד (לא פורסם) (17.6.86).

 

           הפעלה של מאסר על תנאי בחופף, בהיעדר נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת, תוצאתה היא איון התכלית ההרתעתית של המאסר המותנה.

 

           בענייננו, אינני סבור כי הנסיבות האישיות אותן ציין בית-משפט קמא בגזר הדין, מספיקות מהווים טעמים מספיקים להימנע מהפעלה מצטברת של התנאי. הפגיעה במשפחתו של המשיב נכונה ורלבנטית בכל מאסר שמוטל על עבריין. אך טבעי הוא שאשתו וילדיו של עבריין הנשפט למאסר סובלים מן המאסר, אולם בראש ובראשונה מוטל היה על המשיב  לחשוב על משפחתו ולא לנהוג עם רשיון נהיגה מזוייף, כאשר מאסר על תנאי מרחף מעל ראשו.

 

           אשר-על-כן, אני מקבל את הערעור. ברם, הואיל וערכאת הערעור איננה ממצה את הדין עם המשיבים, אורה על חפיפה חלקית.

 

           לפיכך, אני מורה כי עונש המאסר על תנאי של 7 חודשים שהוטל על המשיב בתיק פ"ל (תעבורה תל-אביב) 877/07, ביום 20.1.09 יופעל באופן ש- 5 חודשים יהיו במצטבר למאסר שהטיל בית-משפט קמא בתיק זה וחודשיים חופף.

 

           יתר רכיבי גזר הדין ישארו בעינם.

 

ניתן היום, ה' באלול, תשס"ט (25 באוגוסט 2009), במעמד הצדדים.

 

ז' המר, שופט

סגן-נשיא

Source: 
http://info1.court.gov.il/Prod03\ManamHTML5.nsf/95A4EB505560AABE4225761D0040ACBC/$FILE/7185C1B7572B62774225761D002E4533.html
תאריך: 
25/08/09
Case ID: 
7697_9
Case type: 
עפ
סיווגים
בתי משפט : בית משפט מחוזי תל אביב-יפו
בית משפט מחוזי תל אביב-יפו
שופטים : נשיא
נשיא
עורכי דין : אהוד ליהי מלצמן
אהוד
ליהי מלצמן
Powered by Drupal, an open source content management system